آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

نمونه کار جرم‌گیری دندان

آیا جرم‌ گیری دندان ضرر دارد؟

این سوال یکی از دغدغه‌های اساسی بسیاری از افراد می‌باشد که دچار ابهاماتی در خصوص جرم‌گیری دندان شده‌اند. در پاسخ باید گفت که چیزی که برای دندان مضر می‌باشد، جرم است نه جرم‌گیری. اگر نگاه جزئی به دندان‌هایتان کرده باشید، متوجه لایه‌ای زرد رنگ مایل به قهوه‌ای می‌شوید که سفیدی و درخشش دندان‌ها را پوشانده است. 

جرم دندان مشکلات زیادی را از جمله بوی بد دهان و آسیب به لثه ایجاد می‌کند. 

جرم روی دندان در واقع همان تجمع پلاک و باکتری‌هایی می‌باشد که با ترشح اسید حتی می‌توانند منجر به آسیب به مینای دندان شوند. دندانپزشک توسط ابزارهایی این لایه مزاحم را حذف کرده و هیچ تماسی با خود دندان برقرار نمی‌شود. البته مهارت دندانپزشک نیز تاثیر بسزایی در کیفیت جرم‌گیری خواهد داشت.

آیا جرم‌گیری دندان درد دارد و برای انجام آن به بی حسی نیاز است؟

قبل از توضیح دادن در یک جمله بگویم که تصور دردناک بودن جرم‌گیری دندان غلط می‌باشد و جرم‌گیری درد ندارد. پیش از شروع به جرم‌گیری، دندانپزشک دندان‌ها و لثه را معاینه و بررسی می‌کند و چنانچه علائمی همچون پوسیدگی دندان، بیماری لثه مثل پریودنتال، مینای دندان آسیب دیده و یا دندان حساس وجود داشت، برای جلوگیری از درد هنگام جرم‌گیری، از بی‌حسی استفاده می‌کند. علاوه بر این، شدت دستگاه قابل تنظیم با میزان حساسیت دندان می‌باشد. پس جای هیچگونه نگرانی نیست. برای پیشگیری از ضخیم شدن جرم و بروز عوارض، حداقل 2 بار در سال می‌بایست برای جرم‌گیری اقدام کرد. 

آیا وجود جرم بر روی دندان‌ها به لثه هم تاثیر می‌گذارد؟

بیماری پریودنتال لثه

 

بله، وجود جرم به دندان‌ها، تاثیرات منفی روی لثه دارد. در اثر جرم واقع بر روی دندان‌ها، نظافت صحیح دهان مختل شده و باعث تشکیل پلاک و سپس ترکیب آن با باکتری‌های دهان می‌شود.

این امر در ابتدا باعث تجمع جرم به زیر بافت لثه و افزایش فاصله بین لثه و دندان می‌شود که در نهایت منجر به التهاب لثه(ژنژیویت) خواهد شد. از علائم التهاب لثه می‌توان به ورم، قرمزی و خونریزی به خصوص هنگام مسواک زدن اشاره کرد.

اگر التهاب لثه به موقع درمان نشود، بیماری پیشرفت کرده و تبدیل به پریودنتال شده که به درمان سخت و پیچیده‌تری نیازمند است. چرا که در اثر این بیماری، بافت نرم لثه و استخوان فک که نگهدارنده دندان می‌باشد، از بین رفته و احتمال افتادن دندان نیز وجود دارد.

آیا جرم‌گیری دندان را خراب می‌کند؟

در طی فرایند جرم‌گیری، دندانپزشک تنها جرم و پلاک روی سطح دندان را تراش می‌دهد و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌شود. هرچند که تجربه و مهارت دندانپزشک نیز بی تاثیر نیست. 

منشا تصور خراب شدن دندان بعد از جرم‌گیری، از آنجاییست که افراد پس از جرم‌گیری احساس لق شدن دندان، شکاف بین دندان‌ها و خونریزی لثه هنگام جرم‌گیری را مشاهده می‌کنند.

اما آیا واقعا جرم‌گیری باعث این مشکلات شده؟ 

قطعا خیر. پس علت احساس لق شدن دندان بعد از جرم‌گیری چیست؟

دندان از قبل دچار لقی شده و اطراف آن با جرم محکم بوده است. هنگامی که دندانپزشک جرم‌های پشت و روی دندان و زیر خط لثه را از بین می‌برد، دوباره این لق بودن دندان نمایان می‌شود.

همچنین بعضی از افزایش فاصله و شکاف بین دندان‌ها بعد از جرم‌گیری شکایت می‌کنند. باید گفت به صورت طبیعی بین دندان‌ها کمی فاصله وجود دارد؛ برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر. همانطور که گفتیم این شکاف‌ها به مرور با جرم و پلاک پر شده‌اند و توسط جرم‌گیری تمیز می‌شوند. 

علاوه بر این کمی خونریزی هنگام جرم‌گیری کاملا طبیعی بوده و دلیلی بر تحلیل و از بین رفتن لثه نیست.

در کل، حداقل 6 ماه بین هر جرم‌گیری باید وقفه باشد تا احتمال هیچ گونه آسیب به سطح دندان وجود نداشته باشد.

 

مزایای جرم‌گیری دندان

پیشگیری از افزایش لکه‌ها و جرم- بهبود ظاهر دندان- جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها- پیشگیری از پوسیدگی دندانی- افزایش طول‌عمر دندان‌ها- حفظ بهداشت دهان و دندان.
توضیح بیشتر درباره مزایای جرم‌گیری دندان .

 

مراقبت‌های پس از جرم‌گیری دندان

رعایت مراقبت‌های بعد از جرمگیری دندان برای طولانی بودن تمیزی دندان‌ها و سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین جلوگیری از ایجاد مجدد جرم خیلی مهم است. مراقبت‌هایی مانند رعایت تغذیه مناسب/  استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها/  استفاده از ضد التهاب‌ها/  رعایت تمیزی دهان/  رعایت دستورات پزشک

 

 

 

آیا جرم گیری دندان باعث حساسیت می‌شود؟

حساسیت دندان به بستنی

 

حساسیت دندان بعد از جرم‌گیری کاملا طبیعی بوده و طی مدت کمتر از یک هفته برطرف می‌شود. دندانپزشک ممکن است، قرص یا دهان‌شویه‌ای را برای تحمل راحت‌تر این حساسیت توصیه کند. بنابراین اگر هنگام خوردن مواد غذایی سرد و گرم احساسی شبیه تیر کشیدن دندان داشتید، نگران نباشید. تا زمان رفع حساسیت، بهتر است از مسواک نرم و خمیر دندان ضد حساسیت دارای فلوراید استفاده کرده و مصرف مواد غذایی اسیدی و به شدت گرم و سرد را به حداقل برسانید.

 

جرم گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر پدرام عبداله زاده

جرم‌گیری دندان توسط دستگاه التراسونیک

استفاده از مرغوب‌ترین تجهیزات برای جرم‌گیری دندان دارای اهمیتی بالا بوده؛ که از همین جهت از دستگاه التراسونیک در مطب دکتر عبداله زاده بهره‌گیری می‌شود. قیمت مناسب خدمات، صبر و حوصله زیاد، تضمین کیفیت و دقت فراوان حین کار، از مزیت‌های کار ایشان می‌باشد که این روزه در کمتر جایی دیده می‌شود. برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت، اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید